На сьогоднішній день в Україні значно зросла кількість дітей із порушенням функцій опорно-рухового апарату.

Причин розвитку дитячого церебрального паралічу є декілька. В більшості випадків це трапляється ще під час внутрішньоутробного розвитку або ж при народженні. Людина з цією особливістю протягом всього життя зіштовхується з труднощами. Для покращення стану потрібно багато зусиль батьків, вчителів, лікарів і самої дитини.

Щоб досягти позитивної динаміки, лікування та реабілітацію бажано розпочинати якомога раніше.

Для психічного та фізичного розвитку, важливо не лише медикаментозне лікування, ЛФК, масажі, реабілітація, але й навички спілкування, комунікації, соціальна адаптація. Тому особливу увагу варто приділити корекції мовленнєвих порушень, які трапляються приблизно у 80% дітей з ДЦП. В залежності від симптомів та важкості ураження, бувають різних форм. Основними є: дизартрія, дислексія, дисграфія, алалія, затримка мовного розвитку.

Фактори, які впливають на затримку мови у дітей з ДЦП

     Найперше це пошкодження певних ділянок мозку та повільний темп розвитку мовленнєвих зон.

Також важливу роль відіграють навколишнє середовище (в якому перебуває дитина) та люди які її оточують. Часто причиною затримки мови стає гіперопіка батьків. Вони намагаються допомогти своїй дитині всіма силами, але не задумуються, що тим самим позбавляють її будь-яких дій чи спроб зробити щось самостійно. Дитина отримує все готове і відповідно у неї немає потреби попросити, пояснити, уточнити.

Фахівці рекомендують залучати дітей не тільки до самообслуговування, а й до виконання незначних завдань у повсякденному житті, які їй під силу. Обов’язковою є похвала (після того як дитина впорається) та підтримка і розуміння (в разі невдачі).

Ще одним фактором є адаптація в соціумі.  Це залучення дитини до навчального процесу, можливість відвідування садочків та шкіл, спілкування з однолітками. Довший час в нашій країні вважалось нормальним залишати дитину з особливостями вдома. Таким чином вона не мала достатньої змоги розвиватись.

На щастя, зараз активно впроваджується інклюзивна освіта, завдяки якій діти стають відкритішими, більше спілкуються, впевненіше почуваються, знаходять друзів. Звичайно це важкий та довгий процес, що потребує ретельної підготовки. Перш за все, потрібно забезпечити навчальний заклад необхідним обладнанням, мають мати місце спеціальні навчальні методики та технічні забезпечення. Дитина з ДЦП не повинна відчувати незручностей та перешкод. Також важливим моментом є навчити дітей правильно ставитись до особливостей інших людей, розвивати у них повагу та турботу, любов та толерантність.

Методи для корекції мовлення

Допомога має надаватись з врахуванням різновиду порушень, індивідуальним підходом та правильно визначеним діагнозом.

 

Логопедичний масаж

Є одним із способів корекції мовленнєвого розвитку, який має декілька видів.

Класичний – виконується руками, це традиційні погладжування, постукування, розтягування.

Точковий – задіяні біологічно активні точки (БАТ).

Сегментарно-рефлекторний – в логопедії цей масаж спрямований на голову, комірцеву зону, обличчя, шию.

Вібральний – є дієвим на початкових етапах роботи. Тут використовуються різноманітні вібромасажери, які не тільки допоможуть у розвитку мовлення, а й забезпечать заспокійливу дію.

Завдання масажу: стимуляція мовного розвитку, задіяння в мовну діяльність нових груп м’язів, нормалізація тонусу, зменшення слиновиділення, покращення жування та ковтання.

Артикуляційна та дихальна гімнастика

Вправи спрямовані на покращення вимови, коректують подих, та допомагають збільшити надходження кисню в організм. В допомозі стануть різноманітні іграшки. Такі як: літаюча кулька, повітряне лото та інші.

Дрібна моторика

Розвиток дрібної моторики є одним із важливих аспектів при коригуванні мовленнєвих порушень, оскільки у дітей з ДЦП виникає взаємозв’язок рухових та мовних розладів. При правильному підході, систематичній та наполегливій роботі, отримаємо чудові результати.

Засоби, які використовують при цій методиці:

  • Гімнастика та масаж кистей рук, пальчиків. Може супроводжуватись віршиками та пісеньками.
  • Ігри з дидактичними матеріалами. Вибір дуже великий. Всі вони яскраві, кольорові. Це неодмінно приверне увагу дитини, покращить її настрій, заохотить до роботи. А така іграшка як музичний килимок ще й потренує слух.
  • Вправи з мячиками та кульками.
  • Ігри з конструктором, мозаїкою, гудзиками, прищіпками, а також природніми матеріалами.
  • Малювання, розфарбовування, аплікація, ліплення.

Рухливі заняття

Всім відомо, що рух – це здоров’я. Рухливі ігри та вправи допоможуть нормалізувати темп і ритм мовлення. Завдання не повинні бути складними – тупотіння ногами, плескання в долоні, постукування, піднімання рук. Важливий індивідуальний підхід до кожної дитини, враховуючи її можливості та навики.

Інші методики та програми

Музикотерапія, казкотерапія, програма для вивчення математики Нумікон теж є ефективними для навчання та корекції мовлення.

                                          

     Отже, для того щоб робота була ефективною, характер корекції мовленнєвих порушень має бути комплексним, продуманим та систематичним. Спеціалісти повинні взаємодіяти між собою та батьками. Нехай заняття проходять в ігровій формі і обов’язково з позитивними емоціями.

 

     В інтернет магазині «Інклюзія: реабілітаційне та корекційне обладнання» ви можете отримати необхідну консультацію та обрати те, що вам знадобиться для корекції мовленнєвих порушень у дітей з ДЦП.