Синдром Дауна- це генетична аномалія, яка проявляє себе у присутності зайвої хромосоми у 21 парі. Поки що немає остаточного твердження які саме чинники можуть спричинити чи запобігти розвитку цієї аномалії.
Коли батьки дізнаються про діагноз своєї дитини, то часто впадають у паніку, відчувають страх та хвилювання. Але не зважаючи на все, вони мріють про комфортне та щасливе життя для своєї дитини. Перед ними постає завдання – створити гідні умови для життя дитини, зробити його тривалим та насиченим, допомогти дитині пристосуватись до цього світу. Завдяки спільній роботі батьків та спеціалістів можливо досягнути значних успіхів у навчанні, соціалізації. «Сонячні дітки» ходять у дитячі садочки, навчаються у школі і навіть вступають до вищих навчальних закладів.
У багатьох дітей, включаючи дітей із синдромом Дауна виникають труднощі під час вивчення математики. На допомогу батькам та педагогам приходить програма Нумікон, яка має доведену ефективність у навчанні.
Починати працювати з Нумікон потрібно якнайшвидше, але дитина до цього має бути підготовлена.
Що потрібно знати до Нумікону?
Розвиваємо мислення через увагу, пам’ять та логіку.
Перш за все є важливою концентрація уваги – утримання інформації про певний об'єкт в короткочасній пам'яті. Це відбувається не лише через візуалізацію, а й через тактильні відчуття. Уважно дихаємо, їмо, граємось. Без розвитку уваги не буде математики.
Просторове сприйняття – це можливість стояти, рухатись, орієнтуватись, приймати рішення, аналізувати. Зазвичай відбувається через дитячі ігри – хованки, ігри з м’ячем, кубиками, пальчиками та ін. Дитина навчається розумінню – великий-малий, вузький-широкий, низький-високий, ближче-дальше. Це і є початкові математичні уявлення.
Стійкість уваги показує як довго дитина може зосереджуватись на об’єкті чи завданні, яке виконує. Це можна перевірити через ігри з правилами чи рольові ігри.
Розвиток уваги є дуже важливим, але надзвичайно складним процесом для дитини з синдромом Дауна. Тому потрібно багато спілкуватись, хвалити, вірити і підтримувати дитину. Не допускати нервового напруження, робити перерви і при потребі зупинитись чи навіть повернутись на крок назад.
Пам’ять
Інформація повинна бути яскравою і образною. Зазвичай ми запам’ятовуємо те, що нас вразило і викликало емоції. Важливо не лише побачити певний об’єкт, а прощупати, понюхати чи навіть спробувати на смак. Потрібно забезпечити застосування цього предмету в побуті. А ще тут добре працюють асоціації. На прикладі Нумікону в подальшому можна застосовувати таку асоціацію: парні числа – ліжечка, непарні – стільчики.
Логіка
Книги і журнали з логічними задачами та загадками, кросворди, сканворди, головоломки, настільні ігри. Такого матеріалу є безліч. Але з ним варто почекати. Починати розвивати логічне мислення потрібно з найпростішого. В пригоді стануть іграшки, одяг, взуття, кухонне приладдя та інші побутові предмети. Найпростіший приклад з кубиком і кулькою. Чому кулька котиться, а кубик ні?
Етапи роботи з Нумікон
На першому етапі (сенсорному) перетворимо математику у гру і важливо тут задіяти всі органи чуття.
Основне завдання – освоїти форми, запам’ятати їх імена – Один, Два, Три і т.д. Дуже важливо в подальшому так і називати деталі.
Практичні поради
- Сюжетні ігри. Форми стають героями казок , ігор, пальчикового театру. Один йде в гості до Два, Три з’їжджає з гірки, П’ять гуляє з Сім. Із підручних засобів робимо будиночки, в яких будуть жити наші герої або транспорт, в якому вони будуть подорожувати. А також форми можуть «оживати» на малюнках дитини.
- Заповнюємо простір робимо квадрат, використовуючи один набір від 1 до 10, заповнюємо формами вже наперед підготовлений малюнок, складаємо форми в коробку.
- Викладаємо і чергуємо узори з форм і рахувальних трубочок. Можна скористатись прикладами малюнків, які є в наборах Нумікон або ж підключати фантазію і створювати свої зображення.
- Сортуємо форми по кольорах і по різних ємностях.
- Готуємо печиво і потім смакуємо ним.
- Ховаємо форми під подушку, у мішечок, шкарпетки, пісок, крупи, воду. Потім дістаємо, вгадуємо на дотик. Кожній дитині може підійти різний тактильний матеріал.
- Обводимо, відбиваємо на кінетичному піску, пластиліні, глині. Купаємо у ванні, басейні.
- Будуємо вежі, висотні будинки, сходи.
- Щоб дитині було цікавіше, додаємо до ігор і занять віршики, пісеньки, лічилки. А також міняємо ігри. Можливостей безліч і це все прекрасно працює.
На сенсорному періоді потрібно затриматись мінімум на 3 місяці. Крім ігор, рахунок використовуємо в побуті, на прогулянках, під час подорожей, в чергах тощо.
На другому етапі вибудовуємо числовий ряд, зіставляємо з цифрами, розбираємо числовий ряд. На цьому етапі постійно все озвучуємо, обговорюємо, повторюємо.
Практичні поради
- Повісити на стіну числову стрічку і постійно нею користуватись. Її можна зробити самостійно або використовувати з набору Нумікон. За порадою спеціалістів, стрічку не потрібно кріпити біля робочого столу. Якщо вона буде знаходитись в іншій кімнаті, дитина докладе більше зусиль для того щоб запам’ятати і донести потрібну інформацію з першого чи другого разу. Таким чином тренується оперативна пам’ять.
- Будуємо числовий ряд у вигляді сходинок. Перераховуємо його в прямому і зворотному порядку. Для цього теж придумуємо цікаву розповідь чи гру – зайчик стрибає по сходинках, космонавт летить на Місяць. Дитині буде цікаво і весело, це буде спонукати її до повторення і кращого запам’ятовування.
- З’єднуємо Нумікон з числами. Продовжуємо використовувати сенсорний матеріал. На цьому моменті можна ознайомити дитину з поняттям години, а вже на наступних етапах навчити орієнтуватись в часі. Співставимо цифри на годиннику з формами Нумікон.
- Починаємо вчити «сусідів» числа. Порівнюємо числа - більше, менше, порівну. Для знаку більше-менше використайте «крокодила», який захоче «з’їсти» більше число. Вивчаємо парні та непарні числа. Для занять використовуємо іграшки, казки, витинанки, малюнки. Також виконуємо невеликі приклади, але лише заради гри, не акцентуючи уваги на математичній дії.
Заняття на другому етапі добре підготують дитину до школи і стануть базою для подальшого вивчення математики.
Третій етап спрямований на вивчення складу числа, переходу через десяток, рахунку до ста, математичних дій – додавання, віднімання, множення, ділення.
Практичні поради
- Для зорового впізнавання кількості предметів заповнюємо отвори форм Нумікон кульками, родзинками, камінчиками, цукерками і перераховуємо їх. Дитина зрозуміє, що кількість отворів співпадає з кількістю предметів. Таке заняття допоможе зрозуміти збереження чисел і впізнавання числових множин.
- Для розуміння складу числа будуємо вежі, доріжки з форм та трубочок Нумікон.
- Використовуємо плакати з зображенням цифр і відповідною кількістю предметів.
- Для занять на цьому етапі підійдуть ваги Нумікон.
- Використовуємо пластини Нумікон як матеріал для арифметичних дій. Крім цього друкуємо приклади на картках, користуємось іншими дидактичними матеріалами, граємо в настільні ігри: «Лото», «Доміно», «Турборахунок», «ХалліГаллі», «10 поросят», «Котосови», «7на9», «Квітаріум» та багато інших. Для ігор - бродилок беремо два кубики, таким чином крім лічби, дитина буде виконувати дію додавання.
- Важливим моментом є навчити дитину рахувати гроші. Для цього варто зробити чи придбати скарбничку, гратись в магазин, а в майбутньому доручати дрібні покупки і спланувати разом бюджет на місяць.
- Щоб досягнути хорошого результату на третьому етапі потрібно розв’язувати багато прикладів та задач, займатись регулярно. Придумайте винагороду за виконану роботу.
Нумікон чудово підійде для всіх дітей. А ігри з Нумікон зацікавлять і дорослих. Тому грайтесь всією сім’єю. Нехай дитина буде впевнена, що її підтримують, вірять в неї, допомагають їй. Це стане найкращою мотивацією для розвитку та навчання.
Набори Нумікон доступні в інтернет-магазині "ІНКЛЮЗІЯ: реабілітаційне та корекційне обладнання" в розділі «Навчально-методичні засоби».