Освітній процес у наш час неможливо уявити без налагоджених комунікацій вчителя з дітьми. Тому так важливо грамотно й доступно подавати інформацію як на уроках так і за стінами школи. Кожен досвідчений вчитель погодиться, що іноді вдало підібраних слів недостатньо для порозуміння з усіма учнями. Коли місце за партою займає дитина з вадами слуху, підхід до навчання змінюється докорінно, адже педагогам необхідно розширювати свої комунікаційні навички і застосовувати все нові методики. Нерідко для більш ефективного навчання потрібно не лише змінити підхід до педагогічного процесу, а й змінити навчальне середовище.

Організація інклюзивного простору вимагає уважності до деталей та продуманості. Адже важливо зробити доступним не лише навчання, а і розваги для дітей. Варто відмітити що заняття спортом теж вимагають особливого облаштування для безпечного оздоровлення усіх без виключення.

Інклюзія дітей з вадами слуху — це перш за все можливість удосконалення навчальних закладів, системи освіти, а разом з тим і суспільства в цілому. У попередній статті ми розглянули усі тонкощі організації інклюзивного простору для слабозорих дітей, зараз мова піде про те, як важливо чути серцем.

Десять кроків до адаптації навчального закладу для дітей зі світу тиші

Перш ніж впроваджувати зміни в навчальне середовище важливо бачити повсякденні проблеми з якими стикається дитина з вадами слуху. Які умови ускладнюють сприйняття інформації, а що може стати ключем до роз'яснення нових тем. Ми виділили основні кроки, які потрібно пройти для вирішення існуючих проблем.

  1. Сприятлива акустика. Погана акустика може ”з'їдати” слова, тому діти, що користуються слуховим апаратом отримуватимуть неповну чи недостовірну інформацію. Вчителям важливо слідкувати за подачею голосу і напрямком звуку. Також у класі потрібно надавати перевагу підлоговим покриттям які зменшують шум від кроків для дитини в апараті.

  2. Відкрита оглядовість. Варто звернути увагу на розміщення парт. Їх варто розмістити “U-подібно”, щоб дитина могла бачити кожного, хто говорить з місця у класі. Крім того, більше жодна спина не буде відволікати учнів на задніх партах від дошки.

  3. Правильне освітлення. Поверхня дошки яка виблискує від світла, яскраве обіднє сонце, що сліпить очі, або напівтемрява у світанковий час - все це недопустимі у класі помилки освітлення. А дошку необхідно обирати максимально матову або ж комбіновану дошку, на якій буде видно всі надписи без відблисків.

  4. Готовність до експериментів. Коли у школі навчається особлива дитина, оновленнями шкільної програми не можна обмежуватись. Варто постійно шукати та застосовувати методики, які зроблять ефективнішим сприйняття та відтворення інформації (часто вади слуху супроводжуються порушеннями мови).

  5. Читання по губам. Хибно думати, що глухі діти вміють краще читати по губам. Проте такі навички вони можуть набувати завдяки вправам та власним спостереженням, які в подальшому допоможуть полегшити розуміння співбесідника. Тому вчителеві забороняється пояснювати матеріал стоячи обличчям до дошки, або знаходячись за спинами учнів.

  6. Отримання нового досвіду та знань учителями. Робота з особливими дітьми вимагає індивідуального підходу кожного педагога. Тому так важливо поглиблювати свої знання у вузькоспеціалізованих областях. Так для навчання дітей з вадами слуху необхідно освоїти мову жестів.

  1. Соціальна адаптованість. Кожна дитина особлива по-своєму, тому вчителям важливо працювати над впевненістю кожного учня, та відчуттями поваги в класі до особливих дітей.

  2. Співпраця з батьками. Безумовно батьки приймають активну участь у адаптації дітей. Але важливо з батьками саме співпрацювати, адже саме батьківська любов і ваш професіональний підхід це фантастична суміш для успішності дитини.

  3. Акцент на сприйнятті кожної теми. Перш, ніж перейти до нової теми, потрібно пересвідчитись чи дитина зрозуміла викладений матеріал у попередній темі. Часом нам буває важко наздогнати втрачену інформацію, діти ж з вадами слуху прикладають колосальних зусиль щоб заповнити пробіли в знаннях.

  4. Технічне забезпечення. Наявність у класі медійної дошки та проектора значно полегшує візуалізацію викладеного матеріалу. 

Існує ще багато деталей, які можна удосконалювати в процесі навчання, тому потрібно бути уважним, щоб врахувати кожен з них.

Роль тактильних відчуттів у сприйнятті світу глухими дітьми

Окрім зорових асоціацій важливу роль відіграють різні типи поверхонь, які дозволяють скласти своє уявлення про навколишній світ. Асоціації абстрактних понять з цілком реальними предметами дозволяють практично зрозуміти їх значення та запам'ятати їх за тактильними відчуттями. Наприклад плавність класичної музики можна асоціювати з гладкістю поверхні води, яку можна відчути на дотик, для кращого розуміння дітьми. Для такого асоціативного та абстрактного навчання на допомогу прийде великий набір Фребеля. Гра з таким набором забезпечує:

  1. розвиток дрібної моторики;

  2. покращення координації рухів та тактильної стимуляції;

  3. розвиток уяви і логічного мислення;

  4. розвиток інтелекту;

  5. основи для творчості.

Набір включає в себе конструктор, пазли, мозаїку, сенсорні мячики, кубики та багато інших цікавинок. Він стане чудовим доповненням вашого інклюзивного класу.

Інтернет-магазин “Інклюзія” пропонує лише актуальні методики для адаптації дітей з вадами слуху у суспільстві. Також у нашому магазині доступна добірка спеціальної літератури, яка стане корисною для батьків та педагогів.