“Діти дощу”, так називають дітей з аутизмом. Ці діти з особливим світосприйняттям, та надзвичайними можливостями. Вони можуть годинами дивитися, як падає дощ, (поведінка багато в чому є загадковою) їх не цікавлять заняття притаманні іншим дітям. Тому у всьому світі блакитний колір є символічним кольором для людей з аутизмом. Соціум сприймає їх, як мовчазних, відлюдькуватих людей, які всього лише потребують нашого розуміння і підтримки. 

Аутизм – це стан який виникає внаслідок порушення розвитку головного мозку. Притаманною рисою для дітей з аутизмом є всебічний дефіцит спілкування та уникнення комунікацій. Всі діти з аутизмом унікальні по своєму, тому важливо це враховувати вчителям при плануванні навчальних процесів. Проте є ряд особливостей, які потрібно враховувати при спілкуванні з “особливими”.

“Дітям дощу” може не сподобатись:

  • яскраве світло;

  • яскраві фарби;

  • скупчення людей;

  • погляд в очі;

  • шум;

  • незнайомі люди;

  • дотики.

Комфортне середовище для дітей з аутизмом:

  • говоріть з дитиною напівголосно;

  • терпляче очікуючи відповідь на питання;

  • не вимагайте зорового контакту;

  • не навязуйте дотики;

  • уникайте різких рухів.

Разом з тим є особливості в засвоєнні матеріалу такими дітьми, про які має знати кожен педагог для ефективної освіти:

  1. Діти можуть точно запам'ятати і точно відтворити надану інформацію, часто не аналізуючи її і не інтерпретуючи. 

  2. Візуалізація краще допомагає засвоїти матеріал. Рекомендовано при навчанні використовувати методику Глена Домана, Нікітіних та інші.

  3. Не розрізняють емоцій у інших людей. Але вміння розпізнавати емоції можна розвинути за допомогою корекційно-розвиваючих занять з дзеркалом емоцій.

  4. Для них дуже важливо дотримуватись режиму дня, однаковості в їжі та одязі.

  5. Дітей з аутизмом неможливо заставити будь-що робити, чи виховувати методом покарання.

  6. Ефективність від навчання буде лише якщо прикласти зусиль, терпіння і розуміння.

Як підготувати дітей з аутизмом до відвідування навчального закладу. Соціальна адаптація – фундаментальне правило інклюзії

Діти з аутизмом здатні навчати, дисциплінувати та дивувати оточення в якому знаходяться. Тому учням перед початком навчального процесу необхідно донести особливості поведінки однокласника. Діти з аутизмом без причини можуть:

  • начебто не реагувати на вашу присутність;

  • бубоніти собі щось під ніс;

  • закривати руками вуха;

  • носити незвичайні предмети;

  • голосно сміятися;

  • здійснювати непослідовні рухи;

  • емоційно реагувати на буденні для нас речі, тощо.

Вони потребують уваги та дружби, разом з тим можуть відволікати від процесу навчання інших дітей. Це потрібно зрозуміти та підтримати учня у його неспокійності непосидючості, створіть особливий простір в класі для дитини, або ж дайте йому якусь особливу річ, гру для розвитку дрібної моторики рук (кубик Рубика, головоломки, пазли, тощо). Прикладом соціального простору в таких випадках може бути сенсорна кімната, яка може стати тим безпечним місцем у школі для дитини.

Любов – основний інструмент для соціалізації і навчання

Дітям з аутизмом на жаль доводиться відчувати страх перед соціумом, а іноді навколишній світ не сприймає їх, засуджує через власну необізнаність. Але закритись ще більше від світу – це не вихід. 

Існує безліч прикладів, коли аутисти, яких спеціалісти не вважали здатним до навчання, показували феноменальні результати, в математиці, музиці, образотворчому мистецтві та в багатьох інших сферах. Головною рушійною силою є любов батьків, вчителів, друзів, психологів.

Тому якщо у медичній картці дитини записано “аутизм”, або у вашому класі буде навчатися дитина з аутизмом, головне не втрачати час, не опускати руки, та застосовувати світові практики та методики (такі як методика Глена Домана, Нумікон, та ін). Аутизм не можливо вилікувати, так, як і вроджену геніальність вашої дитини, яку потрібно правильно розвивати.

Інтернет магазин “Інклюзія” пропонує вибірку спеціальної літератури і навчальних методик, які підходять саме для вашої дитини.