“Діти дощу”, так називають дітей з аутизмом. Ці діти з особливим світосприйняттям, та надзвичайними можливостями. Вони можуть годинами дивитися, як падає дощ, (поведінка багато в чому є загадковою) їх не цікавлять заняття притаманні іншим дітям. Тому у всьому світі блакитний колір є символічним кольором для людей з аутизмом. Соціум сприймає їх, як мовчазних, відлюдькуватих людей, які всього лише потребують нашого розуміння і підтримки.
Аутизм – це стан який виникає внаслідок порушення розвитку головного мозку. Притаманною рисою для дітей з аутизмом є всебічний дефіцит спілкування та уникнення комунікацій. Всі діти з аутизмом унікальні по своєму, тому важливо це враховувати вчителям при плануванні навчальних процесів. Проте є ряд особливостей, які потрібно враховувати при спілкуванні з “особливими”.
“Дітям дощу” може не сподобатись:
-
яскраве світло;
-
яскраві фарби;
-
скупчення людей;
-
погляд в очі;
-
шум;
-
незнайомі люди;
-
дотики.
Комфортне середовище для дітей з аутизмом:
-
говоріть з дитиною напівголосно;
-
терпляче очікуючи відповідь на питання;
-
не вимагайте зорового контакту;
-
не навязуйте дотики;
-
уникайте різких рухів.
Разом з тим є особливості в засвоєнні матеріалу такими дітьми, про які має знати кожен педагог для ефективної освіти:
-
Діти можуть точно запам'ятати і точно відтворити надану інформацію, часто не аналізуючи її і не інтерпретуючи.
-
Візуалізація краще допомагає засвоїти матеріал. Рекомендовано при навчанні використовувати методику Глена Домана, Нікітіних та інші.
-
Не розрізняють емоцій у інших людей. Але вміння розпізнавати емоції можна розвинути за допомогою корекційно-розвиваючих занять з дзеркалом емоцій.
-
Для них дуже важливо дотримуватись режиму дня, однаковості в їжі та одязі.
-
Дітей з аутизмом неможливо заставити будь-що робити, чи виховувати методом покарання.
-
Ефективність від навчання буде лише якщо прикласти зусиль, терпіння і розуміння.
Як підготувати дітей з аутизмом до відвідування навчального закладу. Соціальна адаптація – фундаментальне правило інклюзії
Діти з аутизмом здатні навчати, дисциплінувати та дивувати оточення в якому знаходяться. Тому учням перед початком навчального процесу необхідно донести особливості поведінки однокласника. Діти з аутизмом без причини можуть:
-
начебто не реагувати на вашу присутність;
-
бубоніти собі щось під ніс;
-
закривати руками вуха;
-
носити незвичайні предмети;
-
голосно сміятися;
-
здійснювати непослідовні рухи;
-
емоційно реагувати на буденні для нас речі, тощо.
Вони потребують уваги та дружби, разом з тим можуть відволікати від процесу навчання інших дітей. Це потрібно зрозуміти та підтримати учня у його неспокійності непосидючості, створіть особливий простір в класі для дитини, або ж дайте йому якусь особливу річ, гру для розвитку дрібної моторики рук (кубик Рубика, головоломки, пазли, тощо). Прикладом соціального простору в таких випадках може бути сенсорна кімната, яка може стати тим безпечним місцем у школі для дитини.
Любов – основний інструмент для соціалізації і навчання
Дітям з аутизмом на жаль доводиться відчувати страх перед соціумом, а іноді навколишній світ не сприймає їх, засуджує через власну необізнаність. Але закритись ще більше від світу – це не вихід.
Існує безліч прикладів, коли аутисти, яких спеціалісти не вважали здатним до навчання, показували феноменальні результати, в математиці, музиці, образотворчому мистецтві та в багатьох інших сферах. Головною рушійною силою є любов батьків, вчителів, друзів, психологів.
Тому якщо у медичній картці дитини записано “аутизм”, або у вашому класі буде навчатися дитина з аутизмом, головне не втрачати час, не опускати руки, та застосовувати світові практики та методики (такі як методика Глена Домана, Нумікон, та ін). Аутизм не можливо вилікувати, так, як і вроджену геніальність вашої дитини, яку потрібно правильно розвивати.
Інтернет магазин “Інклюзія” пропонує вибірку спеціальної літератури і навчальних методик, які підходять саме для вашої дитини.