Ігри для дітей з вадами зору

 

Здавалося б, як незрячим чи слабозрячим діткам можна весело проводити час чи гратись? Справді, в силу певних обставин, будучи зануреними у темний чи невиразний світ, діти певною мірою позбавлені такої активної діяльності, яку досвідчують їх зрячі однолітки. І це не дивно, адже практично усі ігри за своєю формою візуальні та потребують самостійної дії з боку гравця.

Особливість ігрової діяльності

Ігрова діяльність, звичайно ж, присутня у цій категорії дітей, і вона має свою специфіку. Так, це, в першу чергу, пов’язано з фізичними вадами. Гратись у хованки десь на подвір’ї, доганяти друга на велосипеді, чи навіть захоплюватись величиною надутої мильної бульбашки, на жаль, неможливо. Ігри виникають в дуже обмеженій площині в основному це словесний простір. Дуже слабкий чи повністю відсутній зір сповільнює розвиток моторики у дітей, тому рухливість як така практично відсутня, рівень просторової орієнтації низький. Пасивне проведення часу знижує фізичну підготовку, що часто веде до ожиріння. Окрім цього, на ігрову діяльність впливає така психічна своєрідність як відмежованість від оточуючого, інертність, депресивний настрій та аутичні тенденції. Ізоляція від інших однолітків, занурення у внутрішній світ, дефіцит соціальної взаємодії - все це таки знижує бажання гратись.

Діяти, діяти і ще раз діяти!

Таким чином, батьки та вихователі дітей з вадами зору повинні прагнути максимально залучити таких діток до активної діяльності, на скільки це можливо. Активна діяльність дозволяє дітям опанувати базові та в подальшому розвивати складні моторні навички. Вона веде покращення серцево-судинної витривалості, рівноваги та загальної координації. За допомогою рухів дитина вчиться просторової орієнтації, що допомагає їй використовувати інші відчуття, наприклад дотик, слух.

Окрім того, не забуваймо про емоційну сферу. Як і всі діти, діти з вадами зору наділені повним спектром емоцій – вони можуть бути егоїстичними, невпевненими, сором’язливими, нетерпеливими чи повільними, впадати у приступи гніву тощо, а в ході гри вони вчаться самовираженню, контролю емоцій та бажаній суспільній поведінці. Цікаво, що незрячі та слабозрячі діти краще грають не одні з одними, а з іншими однолітками. Діти вдосконалюють спостереження, слухання, пам'ять, зосередження та прийняття рішення, здобувають навички стратегії і командної роботи, що важливо для їх інтелектуального розвитку. Хоча діти граються виключно для задоволення, а не з певною метою, попри це вони вдосконалюють фантазію, вміння удавати, співпрацю з іншими, рухи тіла та вивчення їх середовища. Важливо пам’ятати, однак, що багатьом діткам з вадами зору необхідно вчитись «як» гратись в ігри належним чином, оскільки вони не можуть це зробити, просто поспостерігавши за іншими. Багато ігор заохочують дітей до розвитку основних пізнавальних понять, наприклад, розпізнавання букв, чисел, кольорів, форм та текстур, а також важливих соціальних навичок, зокрема взаємоповаги, гри по черзі, участь в груповій діяльності; під час гри вони відчувають свою приналежність до спільноти та важливість своєї особи тощо.

Отож, ігри!

Фактично, незрячі та слабозрячі діти можуть залучатись до більшості ігор, з незначними модифікаціями. Найпопулярніші ігри, адаптовані для дітей з вадами зору – це, в першу чергу, настільні ігри:

Монополія

Мабуть, найбільш пізнавана настільна гра у світі. Понад 1000 різноманітних версій. І монополія Брайля  (Монополія з брайлівськими позначками для сліпих) – очевидний вибір номер один. Це класична гра для всіх поколінь. Усі картки з шрифтом Брайля та великим друком. Кубик та грошові банкноти аналогічні. Цікава, захоплива та командна гра забезпечить чудове проведення часу.

Шашки та шахи

 

Ці прості, проте класичні ігри також спеціально адаптовані для дітей з вадами зору. Кожна клітинка та фігура позначена у спеціальний спосіб: передбачено відповідні заглиблення на дошці, а також рельєфну поверхню відповідних фігур. Розвивають логічне та стратегічне мислення, терпеливість.

Карткові ігри

 

Карткові ігри – смак вже свідомого дитинства кожного! Наприклад, карти гральні для сліпих, набір для гри в Бінго тощо. Усі вони містять непомітний для зрячих, проте так необхідний для незрячих шрифт Брайля на кутиках. Одна з «новіших» карткових ігор, заснована у 1971 році – УНО. Ця версія також містить позначення Брайля на картках, що дозволяє незрячим дітям розрізняти цифри та фігури.

Ігри з використанням дерев’яних предметів

Це можуть бути різноманітні головоломки чи пазли з дерева, доміно, нарди, тощо. Дуже ефективні для розвитку моторики, тактильних відчуттів, інтелектуального мислення. Окрім того, сама робота з деревом – досить популярне хобі. Відсутність зору зовсім не означає, що цим неможливо займатись; слід просто адаптувати інструменти та ретельніше дотримуватись правил безпеки.

Отож, для дітей з вадами зору значимість гри неможливо переоцінити. Ігрова діяльність підвищує рівень їх суспільної адаптації, компенсує фізичні вади та корегує вторинні відхилення. Вона істотно впливає на фізичний розвиток дитини, зорове сприйняття, спілкування, формування моральних якостей тощо.

Тому забезпечення активної діяльності дітям з вадами зору – це забезпечення їм можливості жити самостійно та продуктивно, захоплюватись цікавим для них безпечним дозвіллям, на рівні спілкуватись з іншими і, просто, відчувати себе невід’ємною частиною суспільства.