Іграшки відіграють важливу роль в житті кожної дитини.  Це незамінні супутники малюків. Вони допомагають досліджувати навколишній світ, дають поштовхи до розвитку творчих здібностей та нових вмінь. Іграшки повинні радувати, приносити задоволення, захоплення, піднімати настрій. Тому дуже важливо правильно підійти до вибору. Не варто купувати занадто багато іграшок, а лише справді потрібні, якісні та безпечні.

Спостерігаючи за грою, ми можемо багато дізнатись про внутрішній світ дитини, визначити її характер та темперамент. Всі дітки різні, кожен має свої інтереси та вподобання.

 

Особливості ігрової діяльності дитини з розладами аутичного спектру

Ігровий процес повинен бути сформований спираючись на індивідуальні особливості, типи сприйняття. Для прикладу, у дитини з гіперчутливістю та гіпочутливістю на ту ж саму іграшку може виникнути абсолютно протилежна реакція. Те, що одних заспокоїть, інших роздратує.

Зазвичай іграшка використовується не за її функціональним призначенням, дитині не важлива соціальна роль предмету. Вона більше опирається на сенсорні відчуття, які отримує в процесі маніпуляції з іграшкою. Часто дитина віддає перевагу неігровим предметам. Це може бути кухонне приладдя, елементи одягу, взуття тощо. Це не є зовсім негативною стороною. Оскільки важливо те, що дитині це подобається, вона відчуває комфорт і саме через дії, які їй приємні, ми зможемо залучити її до інших ігор. І тим самим, досягти успіху у навчанні та розвитку.

 

На що варто звернути увагу батькам при виборі іграшок:

  • Прості, зрозумілі та доступні.
  • Не повинні викликати роздратування та напруження, а навпаки заспокоювати.
  • Мають допомагати виражати емоції.
  • Задіювати різні відчуття – слух, зір, дотик та інші.
  • Індивідуально підібрані. При потребі, порадитись із спеціалістами, які працюють з дитиною (педіатр, фізіотерапевт, сенсорний терапевт, логопед).

Іграшки можна поділити на декілька груп по мірі того, як вони впливають на розвиток дитини.

 

Для сюжетно-рольових ігор

Зазвичай дитина грається сама, їй складно знайти контакт з іншими дітьми чи дорослими. Дуже важко виявляти свої емоції, а також розрізняти емоції оточуючих. Використовуючи Набори карток та постерів «Емоціїї. Почуття», Карток за методикою Глена Домана ми вводимо систему альтернативної комунікації, яка послужить ланкою між невербальним і словесним спілкуванням. Дитина зможе висловити свою думку, а батьки та вчителі зрозуміють як вона почувається.

Лялька – рукавичка Puppets спонукає до гри та діалогу, допоможе налагодити контакт.

Такі іграшки рекомендують застосовувати для проведення корекційно-розвиткових занять з психологом, дефектологом, логопедом. Також можна використовувати вдома, на прогулянці, в поїздках.

Для стереотипних ігор

Складання деталей в один ряд, повторюваність дій з предметами, сортування по кольорах, розмірах – це улюблені заняття дітей аутистів. Тут стануть в пригоді конструктори та кубики. Тільки не потрібно перевантажувати дитину великою кількістю деталей. Нехай їх буде декілька, але якісних, екологічно чистих і безпечних, приємних на дотик та не надто яскравого кольору.

Стереотипні ігри допомагають подолати стрес, роздратованість, заспокоюють та розслабляють.

Цю ж саму функцію беруть на себе іграшки антистрес. Це можуть бути різноманітні м’ячики, кубики, кільця, браслети, жувальні підвіски чи наконечники до олівця та ін. Вони допоможуть сконцентруватись і зосередитись під час занять.

Для дрібної моторики, дидактика

Розвиток дрібної моторики рук, тактильних відчуттів є надзвичайно важливим. Такі іграшки дають всебічний розвиток.

Є для різних вікових категорій. Наприклад, іграшки хустинки, м’які книжечки підійдуть для найменших карапузів, а старші можуть вивчати лічбу та алфавіт з м’якими цифрами та буквами.

Останнім часом дуже популярними стали Бізіборди. Вони завоювали увагу діток. Мають різну комплектацію. З їх допомогою дитина розвиває велику кількість навичок. Як показала практика, з часом, діти не втрачають цікавість до цієї іграшки.

Також малюки полюбляють складати пазли та мозаїки. До речі, саме пазли вважаються символом аутизму.

 

Книги

В ігровий процес можна залучати книги з піктограмами. Книги: «Марійка захворіла», «Білосніжка», «Зоопарк» створені спеціально для дітей, які мають труднощі з розумінням тексту. Вони сприяють соціальній адаптації, розвивають мовлення та навички спілкування. Допоможуть навчитися поводити себе в різних місцях: на прийомі у лікаря, в зоопарку. І за допомогою елементів казки, які там містяться, дитина долає певні труднощі і досягає успіху.

Така література допоможе спеціалістам та батькам дітей з особливими освітніми потребами.

В інтернет-магазині «Інклюзія: реабілітаційне та корекційне обладнання» є великий вибір якісних іграшок, які допоможуть навчатись та всебічно розвиватись Вашій дитині.

Адже граючись, малюк вчиться жити.