Із впровадженням в навчальний простір інклюзії, ряд спеціалістів, педагогів, психологів стикаються з проблемою адаптації та соціалізації дітей з особливими освітніми потребами.
Основним напрямком роботи з такими дітьми є пізнавання чогось нового через призму пізнавальних процесів: уяву, мислення, увагу, пам'ять. У повсякденному житті під час спілкування з близькими людьми пізнання проходить, практично, без стресів. Потрапляючи в нове незнайоме середовище, всі пізнавальні процеси загострюються, а в деяких випадках мають психотравмуючу дію.
В роботі з дітьми з особливими освітніми потребами рекомендовано використовувати сенсорну стимуляцію.
Особливо вона корисна для дітей з інвалідністю, аутистів, дітей із порушенням зору, слуху чи мови або розладами поведінково-емоційного характеру.
Сенсорні кімнати стимулюють органи слуху, нюху, зору, кінестетичні, гравітаційні, тактильні відчуття та, водночас, створюють паралельно заспокійливу і тонізуючу дію.
Збільшення психосоматичних захворювань активно поширюється в умовах сьогоднішнього життя. У сенсорній кімнаті можна здійснювати немедикаментозне лікування і профілактику багатьох хворіб, проводити заняття, що спрямовані на зняття психічного і фізичного навантаження та відновлення організму в цілому.
Існують декілька видів сенсорних кімнат:
- світла
- темна
- дидактична
- інтерактивна
- звукова
Яку сенсорну кімнату обрати і як використовувати її у роботі?
В залежності від вікової категорії обирається вид сенсорної кімнати, яка буде більш дієвою. Приміщення сенсорної кімнати має бути відповідним до цілі проведення терапевтичної роботи.
Для розслаблення і зняття емоційної напруги підійде темна сенсорна кімната з наповненням для швидкого відновлення або корекційної роботи після психотравм. Для цього створюється безпечне середовище для релаксації. Стіни можуть бути оздоблені м’яким матеріалом. У якості заземлення краще використовувати комфортні пуфи та м’які крісла, які будуть приймати індивідуальні положення при сидінні. У кріслі-трансформер можна розслабитись, зайнявши лежаче положення. Це зніме напругу і тонус з усієї опорно-рухової системи . Поверхня пуфиків і крісел стимулює тактильні відчуття і проводить легкий масажний вплив на всі контактні точки.
Світлотерапія ґрунтується на впливі частинок світла на організм людини. Використання різних кольорових гам і проекцій широко застосовується спеціалістами в корекційній роботі з дітьми із порушенням психічного розвитку, а також під час депресивних станів. Наприклад:
- жовтий колір – це колір тепла, тонізації і умиротворення;
- синій заспокоює, охолоджує емоції, очищує;
- зелений – заспокоює, знімає напругу, дає підйом життєвої енергії;
- фіолетовий – заспокоює і стабілізує, використовується, як колір для відновлення і виходу з катарсису.
Використання світильника, який проектує візуальний ефект зірок на різні поверхні або світильника океан - заспокоїть нервову систему, створить стан безпечності і позбавить страху, який нерідко призводить до дестабілізації поведінково-емоційного характеру.
Ароматерапія використовується не тільки для наповнення кімнати приємним заспокійливим ароматом, а й для лікування за допомогою емоцій. Будь яке ароматне масло містить в собі комбіновані елементи певних речовин, які, при взаємодії з організмом, впливають на кожен орган і на організм в цілому. Всі натуральні масла мають від природи бактерицидну і протизапальну дію і обновлюють механізм саморегуляції в організмі.
Звукотерапія - це один із найдієвіших методів впливу на центральну нервову систему. Лікувальна дія базується на коливанні і частоті звуків та використанні різних тембрів і напрямків звучання. Різні коливання по різному впливають на організм. Так наприклад, при активній музикотерапії дитині рекомендується самостійно обирати інструмент, який би вона хотіла використати для відтворення звуків. Використання музикотерапії в темній сенсорній кімнаті звільняє від скутості і формує бажання бути побаченим, проходить підсвідома інтеграція дитини в соціальну групу, формується самоконтроль і витримка.
Використання дзеркального дитячого панно умовно розширює приміщення. Дзеркальне панно добре використовувати в роботі з дітками із низькою самооцінкою і самоприйняттям. Використовувати дзеркальне панно ефективно як в темній, так і в світлій сенсорній кімнаті.
Оптоволоконний пучок бокового і торцевого світіння – це дві чудові незамінні речі у роботі з дітьми і дорослими. Їх мерехтіння різними кольорами заворожує, а можливість доторків та тримання у руках пучків світла створює почуття безпеки, дозволяє працювати із страхами, знімати напруження, працювати із тактильними відчуттями дитини і стимулювати її зір. Такий підхід добре використовувати при хворобах ЦНС і офтальмології.
Нічник Плазма – яскрава вогняна куля не залишить без уваги ні дітей, ні дорослих. Вогонь асоціюється з теплом і комфортом, а тут є можливість зняти стереотипи і не обпектися. Гарно працює під час корекційної роботи з дитячими страхами, позитивно діє на нервову систему і знімає психоемоційне напруження.
Працюючи з підсвідомістю ми звільняємо свою свідомість.
Калінчук Алла Борисівна,
практичний психолог Комунальної соціально-реабілітаційної установи «Вище професійне училище-інтернат», м.Житомир
Віце-президент Української Асоціації Психосоматики репродуктивної Перинатальної Психології (УАПРПП).