Із впровадженням в навчальний простір інклюзії, ряд спеціалістів, педагогів, психологів стикаються з проблемою адаптації та соціалізації дітей з особливими освітніми потребами.

Основним напрямком роботи з такими дітьми є пізнавання чогось нового через призму пізнавальних процесів: уяву, мислення, увагу, пам'ять. У повсякденному житті під час спілкування з близькими людьми пізнання проходить, практично, без стресів. Потрапляючи в нове незнайоме середовище, всі пізнавальні процеси загострюються, а в деяких випадках мають психотравмуючу дію.

     В роботі з дітьми з особливими освітніми потребами рекомендовано використовувати сенсорну стимуляцію.

Особливо вона корисна для дітей з інвалідністю, аутистів, дітей із порушенням зору, слуху чи мови або розладами поведінково-емоційного характеру.

 

     Сенсорні кімнати стимулюють органи слуху, нюху, зору, кінестетичні, гравітаційні, тактильні відчуття та, водночас, створюють паралельно заспокійливу і тонізуючу дію.

Збільшення  психосоматичних захворювань активно поширюється в умовах сьогоднішнього життя. У сенсорній кімнаті можна здійснювати немедикаментозне лікування і профілактику багатьох  хворіб, проводити заняття, що спрямовані на зняття психічного і фізичного навантаження та відновлення організму в цілому.

 

     Існують декілька видів сенсорних кімнат:

  • світла
  • темна
  • дидактична
  • інтерактивна
  • звукова

 

Яку сенсорну кімнату обрати і як  використовувати її у роботі?

 

     В залежності від вікової категорії обирається вид сенсорної кімнати, яка буде більш дієвою. Приміщення сенсорної кімнати має бути відповідним до цілі проведення терапевтичної роботи.

Для розслаблення і зняття емоційної напруги підійде темна сенсорна кімната з наповненням для швидкого відновлення або корекційної роботи після психотравм. Для цього створюється безпечне середовище для релаксації. Стіни можуть бути оздоблені м’яким матеріалом. У якості заземлення краще використовувати комфортні пуфи та м’які крісла, які будуть приймати індивідуальні положення при сидінні. У кріслі-трансформер можна розслабитись, зайнявши лежаче положення. Це зніме напругу і тонус з усієї опорно-рухової системи . Поверхня пуфиків і крісел стимулює тактильні відчуття і проводить легкий масажний вплив на всі контактні точки.

 

     Світлотерапія  ґрунтується на впливі частинок світла на організм людини. Використання різних кольорових гам і проекцій широко застосовується спеціалістами  в корекційній роботі з дітьми із порушенням психічного розвитку, а також під час депресивних станів. Наприклад:

  • жовтий колір – це колір тепла, тонізації і умиротворення;
  • синій заспокоює, охолоджує емоції, очищує;
  • зелений – заспокоює, знімає напругу, дає підйом життєвої енергії;
  • фіолетовий – заспокоює і стабілізує, використовується, як колір для відновлення і виходу з катарсису.

Використання світильника, який проектує візуальний ефект зірок на різні поверхні або світильника океан - заспокоїть нервову систему, створить стан безпечності і позбавить страху, який нерідко призводить до дестабілізації поведінково-емоційного характеру.

 

     Ароматерапія використовується не тільки для наповнення кімнати приємним заспокійливим ароматом, а й для лікування за допомогою емоцій. Будь яке ароматне масло містить в собі комбіновані елементи певних речовин, які, при взаємодії з організмом, впливають на кожен орган і на організм в цілому. Всі натуральні масла мають від природи бактерицидну і протизапальну дію і обновлюють механізм саморегуляції в організмі.

 

     Звукотерапія - це один із найдієвіших методів впливу на центральну нервову систему. Лікувальна дія базується на коливанні і частоті звуків та використанні різних тембрів і напрямків звучання. Різні коливання по різному впливають на організм. Так наприклад, при активній музикотерапії дитині рекомендується самостійно обирати інструмент, який би вона хотіла використати для відтворення звуків. Використання музикотерапії в темній сенсорній кімнаті звільняє від скутості і формує бажання бути побаченим, проходить підсвідома інтеграція дитини в соціальну групу, формується самоконтроль і витримка.

Використання дзеркального дитячого панно умовно розширює приміщення. Дзеркальне панно добре використовувати в роботі з дітками із низькою самооцінкою і самоприйняттям. Використовувати дзеркальне панно ефективно як в темній, так і в світлій сенсорній кімнаті.

 

Оптоволоконний пучок бокового і торцевого світіння – це дві чудові незамінні речі у роботі з дітьми і дорослими. Їх мерехтіння різними кольорами заворожує, а можливість доторків та тримання у руках пучків світла створює почуття безпеки, дозволяє працювати із страхами, знімати напруження, працювати із тактильними відчуттями дитини і стимулювати її зір. Такий підхід добре використовувати при хворобах ЦНС і офтальмології.

 

Нічник Плазма – яскрава вогняна куля не залишить без уваги ні дітей, ні дорослих. Вогонь асоціюється з теплом і комфортом, а тут є можливість зняти стереотипи і не обпектися. Гарно працює під час корекційної роботи з дитячими страхами, позитивно діє на нервову систему і знімає психоемоційне напруження.

 

Працюючи з підсвідомістю ми звільняємо свою свідомість.

Калінчук Алла Борисівна, 

практичний психолог Комунальної соціально-реабілітаційної установи «Вище професійне училище-інтернат», м.Житомир

Віце-президент Української Асоціації Психосоматики репродуктивної Перинатальної Психології (УАПРПП).